Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος: Υπάρχουν πολλοί δρόμοι τους οποίους μπορεί να βαδίσει κάποιος μέχρι να φτάσει στο τελικό έργο (Συνέντευξη)

Μια άκρως ατμοσφαιρική συναυλία με αύρα… μυστικιστική θα είναι η επόμενη των Ιέραξ, η οποία έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο 28 Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα, το Τρίο Εγχόρδων των γνωστών μουσικών συνόλων και ο ιδρυτής τους, συνθέτης, μουσικός Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος συμπράττουν με τον σολίστ κλασικών κρουστών Πάνο Βασιλονικολό σ’ ένα ιδιαίτερο κονσέρτο.

Μέσα από τις μελωδίες τους θα μας μεταφέρουν σ’ έναν χώρο μυστικό και έντεχνα καλυμμένο. Εκεί όπου μπαίνει ο σπόρος και βλασταίνει, εκεί όπου φωλιάζουν άνθρωποι και ζώα για να προστατευτούν. Εκεί όπου «γεννήθηκαν» και άνθισαν οι πρώτες τέχνες και τα όνειρα, οι πόθοι, οι προσδοκίες και οι ελπίδες, ο κόσμος ολόκληρος… «Εντός της Κρύπτης».

Και δεν θα μπορούσε να φιλοξενηθεί σε πιο ιδανικό μέρος αυτό το κονσέρτο από την Γερμανική Ευαγγελική Εκκλησία. Από το- καλά κρυμμένο- στην πιο προνομιούχα γωνία της Αθήνας κτίριο, με την μοναδική ακουστική. Πράγματι, ο ναός, κτισμένος σε ρυθμό Bauhaus, έχει ύψος άνω των δέκα μέτρων, αφήνοντας τους ήχους ανεμπόδιστους να φτάσουν στον επισκέπτη, προσφέροντας μια μοναδική μουσική εμπειρία.

Συνέντευξη στο HappyTv.gr

Πιστεύετε πως η Ελλάδα έχει ένα σημαντικό αριθμό εκκολαπτόμενων συνθετών; Υπάρχει δημιουργική παρουσία στο χώρο της σύνθεσης;
Αυτό είναι δύσκολο να το απαντήσω με βεβαιότητα. Υπάρχουν ελάχιστες ευκαιρίες αυτή τη στιγμή παγκοσμίως και όχι μόνο στην Ελλάδα για την ανάδειξη του μεγέθους του συνθετικού δυναμικού. Αυτό απορρέει από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε σαν πολιτισμός την μουσική. Πιστεύω όμως πως αυτό αλλάζει σιγά σιγά, αφού αλλάζει και ο τρόπος με τον οποίο οι συνθέτες δραστηριοποιούνται και αντιμετωπίζουν το κοινό. Θα πρέπει να αισθανόμαστε την ευθύνη που έχουμε απέναντι σε μουσικούς και ακροατές.

Πώς πηγάζει η έμπνευση στη μουσική και ειδικότερα στη σύνθεση; Υπάρχουν στοιχεία ή καταστάσεις στη ζωή σας που λειτουργούν ως σημείο αναφοράς και έμπνευσης;
Υπάρχουν πολλοί δρόμοι τους οποίους μπορεί να βαδίσει κάποιος μέχρι να φτάσει στο τελικό έργο. Υπάρχει και αυτός, ο δύσβατος δρόμος των φορτισμένων καταστάσεων. Αλλά είναι και πιο άμεσος για να επιτύχει κάποιος την μετάδοση συναισθημάτων. Συνήθως είναι βιώματα, αρκετά έντονα, τα οποία ακόμη δεν έχουν τιθασευτεί. Έτσι, άγρια ακόμη, είναι χρησιμότερα, εάν γνωρίζει κάποιος πώς να τα χειραγωγήσει για τις ανάγκες της μουσικής σύνθεσης.  Αφού όμως εξημερωθούν, πλέον καθίστανται άχρηστα. Είναι σαν τα εξημερωμένα ζώα του τσίρκου. Πολύ καλά για την διασκέδαση του κοινού, αλλά εντελώς εκτός του σκοπού για τον οποίο τα προορίζει η φύση. Αυτή την οδό επισκέπτομαι μόνο εάν παραστεί ανάγκη και είναι καθόλα γνωστή σε μένα. Όμως η έμπνευση μπορεί να έρθει και με άλλους τρόπους, αρκεί να γνωρίζει κάποιος πώς να την καλέσει. Είναι η ορφική δημιουργία, όπου όλα τα στοιχεία- εσωτερικά και εξωτερικά- υπακούουν στις εντολές του συνθέτη.

Πώς ανακαλύπτει κάποιος το ταλέντο του στη μουσική; Λειτουργεί λίγο το ένστικτο ή είναι κάτι που το διαπιστώνει στην πορεία;
Εάν υπάρχει κάτι τέτοιο σαν το ταλέντο, καθένας θα το ανακαλύψει με μοναδικό τρόπο, όπως μοναδικό θα είναι και αυτό για εκείνον. Το ταλέντο αποτελεί όμως το επιστέγασμα, ασχέτως εάν είναι το πρώτο που έχει κάποιος στα χέρια του. Το οικοδόμημα στηρίζεται στην αυστηρή εργασία, τη μελέτη και την δράση. Όποιος επιθυμεί να ασχοληθεί με την σύνθεση σε βάθος θα πρέπει να ζει με τέτοιο τρόπο.

Η μουσική μας συντροφεύει σε εύκολες, αλλά και δύσκολες στιγμές. Σε μεγάλες και μικρές χαρές, στις λύπες μας, στις απογοητεύσεις μας. Υπάρχουν κομμάτια που τα έχετε συνδυάσει με σημαντικές στιγμές της ζωής σας;
Υπάρχουν σίγουρα κομμάτια τέτοια. Όπως και έργα τα οποία έχω ο ίδιος γράψει και ακόμη γράφω. Απλώς η σημασία τους μέσα στον χρόνο άλλοτε αλλάζει και άλλοτε μένει η ίδια.

Πείτε μας δύο λόγια για τη συναυλία που ετοιμάζετε στις 28 Ιανουαρίου.
Εδώ και αρκετό καιρό εργάζομαι πάνω σε νέες τεχνικές σύνθεσης, με σκοπό την ανάπτυξη ενός νέου μουσικού ιδιώματος. Αυτό το ιδίωμα έχει σαν βασικό στοιχείο του την λιτότητα και την εσωτερικότητα. Σκοπός είναι η εξέλιξη της λόγιας ή, όπως συνηθίζεται να την ονομάζουμε, κλασικής μουσικής. Αυτό αποτελεί μια από τις βασικές εργασίες των συνόλων Ιέραξ. Το ιδίωμα αυτό θα πρέπει να είναι προσιτό ακουστικά προς όλους και εν δυνάμει άμεσο. Φυσικά όμως και να ξεφεύγει από την κορεσμένη πλέον διασκεδαστική μουσική. Έτσι πολλά κομμάτια αυτής της εργασίας δέθηκαν σ’ αυτό το ιδιαίτερο εγχείρημα, το οποίο ονομάζεται «Εντός της Κρύπτης». Μαζί με το τρίο εγχόρδων των Συνόλων Ιέραξ, το οποίο αποτελείται από τον Ίωνα Κουρμπανά στο πρώτο βιολί, τον Κώστα Κακάβα στο δεύτερο και την Κλεοπάτρα Δαρδάλη στο τσέλο, συμπράττουμε με τον Πάνο Βασιλονικολό, ο οποίος είναι σολίστ κλασικών κρουστών, με μεγάλη πείρα στο αντικείμενό του και εξαιρετικός μουσικός και συνεργάτης. Τα κρουστά αποτελούν απαραίτητο συνθετικό στοιχείο και αυτή η συνεργασία με χαροποιεί ιδιαίτερα, αφού με την συνδρομή του Πάνου ολοκληρώνουμε ένα σημαντικό κεφάλαιο στο ερευνητικό μας έργο.
Νοηματικά, η κρύπτη είναι το μέρος εκείνο που κρύβουμε τα μυστικά μας ή αναζητούμε καταφύγιο. Όλοι έχουμε την δική μας κρύπτη, όπου εκεί γεννιούνται οι πιο σκοτεινές μας σκέψεις. Εκεί παρασκευάζονται και όσες επιθυμούμε να κάνουμε πράξεις, τις οποίες αφήνουμε τελικά να δουν το φως της ημέρας.

Έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο να κυκλοφορήσετε cd με τη μουσική σας;
Υπάρχουν σίγουρα τέτοιες σκέψεις, αλλά είναι δευτερεύουσας σημασίας. Ο λόγος είναι ότι προτιμούμε όλοι μας, την μαγεία της συναυλίας, όπου συνδεόμαστε μουσικοί και κοινό με πολύ περισσότερους και σπουδαιότερους τρόπους από τον απλό ψηφιακό ήχο.

Προηγούμενο άρθροΔείτε την Έλλη Κοκκίνου 19 χρόνια πριν, μαζί με τους αδερφούς της (εικόνες)
Επόμενο άρθρο“Πάμε Πακέτο”: Ο Νίκος μαθαίνει πως γεννήθηκε σε μια καλύβα όπου η μητέρα του…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ